Arbetsförmågevisaren beskriver funktionsförmågan hos personer i svag arbetsmarknadsställning
Arbetsförmågevisaren är en metod för självskattning av arbets- och funktionsförmågan, som baserar sig på svarspersonens bedömning av sin egen situation.
Arbetsförmågevisaren används för kartläggning av kundens situation när det gäller sysselsättnings- och socialservicetjänster, rehabilitering, hälso- och sjukvård och utbildning. För sådana kunder som behöver mångsektoriella tjänster kan man med hjälp av Arbetsförmågevisaren planera servicehelheter och ställa upp mål.
Av dem som besvarade Arbetsförmågevisaren var 89 procent arbetslösa personer, av vilka hälften hade varit arbetslösa i över tre års tid. Arbetsförmågevisaren används inom sådana serviceformer som riktar sig till personer med svag arbetsmarknadsställning. Svarspersonerna bedömde t.ex. sin arbetsförmåga som avsevärt sämre än vad finländare i genomsnitt gör (Figur 1). Dessa personers situation fångas inte nödvändigtvis upp av de enkäter som genomförs på befolkningsnivå. Arbetsförmågevisaren är ett exempel på information som samlas in på ett naturligt sätt i samband med servicekontakter. Informationen baserar sig ofta på registeruppgifter, t.ex. uppgifter om recept eller vårdanmälningar, som samlats in inom hälso- och sjukvården. Information som samlas in på ett systematiskt sätt direkt från kunderna är däremot ovanligare.
Arbetsförmågevisaren används för att bedöma den allmänna arbets- och funktionsförmågan samt fem delområden av funktionsförmågan: psykiskt välbefinnande, social delaktighet, fysisk funktionsförmåga, kompetensnivå och det dagliga livet. Det finns ett starkt samband mellan upplevd arbetsförmåga och upplevd funktionsförmåga (se applikationen Upplevd arbets- och funktionsförmåga längst ner på sidan). Eftersom de flesta av svarspersonerna är arbetslösa, är det möjligt att de bedömer också sin arbetsförmåga på basis av sitt hälsotillstånd och sin allmänna funktionsförmåga.
Man kan bekanta sig med Arbetsförmågevisaren och prova att besvara frågorna på webbsidan www.ttl.fi/kykyviisari.
Arbetsförmågevisaren har utvecklats i samarbete med serviceproducenter och kunder, så att den ska vara ett enkelt och användbart verktyg för såväl kunderna som de yrkespersoner, som arbetar med dem. Arbetsförmågevisaren utgör ett viktigt verktyg i kundarbetet tack vare den information som den producerar. Denna information kan användas både på individnivå i kundarbetet och på gruppnivå samt dessutom på beslutsfattarnivå, t.ex. genom att beskriva strukturen och kännetecknen hos en eller flera aktörers kundkrets (Figur 2). Ju mer utbredd användningen av Arbetsförmågevisaren blir, desto bättre kan man använda den information den producerar, t.ex. för att bedöma och utveckla regioner, servicesystem och verksamhetsformer.
Verksamhetsnivå | Användningsändamål | Situationsbedömning | Servicebehov | Uppföljning av förändring |
---|---|---|---|
Individnivå | Utredning av individens situation, samtalsredskap, handledningsredskap | Uppställning av mål, inriktning av verksamheten och dess innehåll | Uppföljning av förändringar i individens arbets- och funktionsförmåga, bedömning av servicens effekter, uppföljning av effekterna av det egna arbetet |
Gruppnivå | Utredning av kundgruppens situation, profilering av kundgrupperna, grupphandledningsredskap | Uppställning av mål, inriktning av verksamheter/tjänster och deras innehåll på gruppnivå | Uppföljning av förändringarna i arbets- och funktionsförmågan, effekterna av verksamheter/tjänster, uppföljning av effekterna av det egna arbetet |
Beslutsfattarnivå | Utredning av situationen för organisationens kunder | Uppställning av mål, inriktning av verksamheter/tjänster och deras innehåll på organisationsnivå | Uppföljning av förändringar i arbets- och funktionsförmågan och effekterna av verksamheter/tjänster |
Mer information
Creative Commons License
Publikationen är licensierad enligt Creative Commons 4.0 Internationell -licens.