Med de multiprofessionella tjänsterna som stöder arbetsförmågan och sysselsättningen för personer i arbetsför ålder strävar man efter att stöda orken i arbetet, rehabiliteringen, utbildningen och sysselsättningen. Interventioner som uppstår till följds av samverkan mellan flera olika delfaktorer – som exempelvis försök som kombinerar hälsovården och socialvården eller arbets- och näringslivstjänsterna – kallas komplexa interventioner.

Vid utvärderingen av komplexa interventioner bör man beakta att verkställandet sker i lokala verksamhetsmiljöer och i dialog mellan olika myndigheter, yrkesgrupper, serviceproducenter, arbetsplatser och individer. Att kunna iaktta och analysera verkningsmekanismerna förutsätter i praktiken en samtidig undersökning av verkställandet och konsekvenserna med flera metoder och ur flera synvinklar. Den bifogade modellen för processutvärdering (Bild 1) lämpar sig för detta.

Den forskning av konsekvenserna och effekterna hos de multiprofessionella tjänsterna som genomförts i vårt forskningsprojekt för föreningen av de multiprofessionella tjänsterna för personer i arbetsför ålder och effektutvärderingen (WorkingMIX) granskas genom en modell för utvärdering av komplexa processer. De bifogade samlade resultatet on verksamhetsmiljön, verkställandet och verkningsmekanismerna kan inverka på hur målet som ställts upp för den multiprofessionella tjänsten uppnås, dvs. på effekterna.

Vårt mål är att göra utvärderingsmallen för komplexa interventioner till ett redskap för de praktiska aktörerna och forskarna för att utvärdera och utveckla de multiprofessionella tjänsternas konsekvenser.

Multiprofessionella tjänster som stöd för arbetsförmågan och sysselsättningen – ett exempel på komplexa interventioner

Antagandena om orsak-följd som gäller konsekvenserna av de multiprofessionella tjänsterna är många och baserar sig på erfarenheterna från olika vetenskapsgrenar och aktörer. Utöver antagandena om orsak-följd är det viktigt att beakta hur verksamhetsmiljön, verkningsmekanismerna och verkställandet påverkar uppkomsten av effekterna: via hurdana verkningsmekanismer kopplade till verksamhetsmiljön uppstår eller uppstår inte resultaten?

Bild 1. Modell för processutvärderingen

Bild 1. Modell för processutvärderingen

Helheten med multiprofessionella tjänster verkställs utifrån åtgärdsanvisningar och lokal och regional praxis. Verkställandet omfattar vad som görs och hur det görs. I Finland finns det flera stads- och landskapsspecifika anordningsmetoder där åtgärderna anpassas enligt kundens behov och mål. Vid utvärderingen av verkställandet är vi intresserade av på vilket sätt och i hög grad tjänsten genomförs jämfört med innehållsplanen och det ämnade: kunde man nå åtgärdernas målgrupp och hurdana verksamhetsmiljöfaktorer, såsom exempelvis ett smidigt samarbete, påverkade tjänsten?

I de verkningsmekanismer kopplade till verksamhetsmiljön som inverkar på uppkomsten av interventionernas slutresultat är det frågan om hur de multiprofessionella tjänsterna skapar effekter, hur effekterna uppstod och om de mekanismer som skapade effekter kan återskapas på andra ställen. Var konsekvensen på åtgärdens målkundgrupp som förväntad eller uppstod det något oförutsett som konsekvens? Ger åtgärderna konsekvenser för andra grupper än åtgärdens kunder? Till följd av hurdana faktorer och mekanismer uppstod konsekvenserna? Uppstod effekten genom kundens deltagande i de multiprofessionella tjänsterna eller uteblev effekten på grund av att det saknades ett samarbete som skulle stöda kundens deltagande? Finns det faktorer mellan de multiprofessionella tjänsterna och kundens egen förändringsprocess som främjar eller hindrar förändringen?

De multiprofessionella tjänsternas konsekvenser kan i grövsta utformning utvärderas på befolkningsnivå genom att utnyttja exempelvis registeruppgifter om sysselsättningen. Sensitivitet i mätningen av förändringar och konsekvenser fås genom att utnyttja noggrannare mätare som passar ihop med den producerade tjänsten. I vårt projekt lyftes fram exempelvis Förmågarens möjligheter att producera uppgifter för utvärderingen av tjänsternas effekter.

En fungerande kombination – som exempel multiprofessionella tjänster som stöd för arbetsförmågan och sysselsättningen

Bifogat WorkingMIX-forskningsprojektets resultat som har hämtats in i processutvärderingens ram. Som resultat av det mångsidiga forskningsprojektet som utnyttjar mångsidigt material och flera metoder uppstod merinformation om tjänster, deras effekter och faktorer som påverkar effekterna. Resultaten har delats in enligt om de i första hand berör hela det samhälleliga servicesystemet, de lokala verkställarnas samarbete eller det praktiska kundarbetet.

Välj funktion
Välj delning av resultat
VERKSAMHETSMILJÖ
MATERIAL
  • Nordiska modeller litteraturöversikt (77 publikationer)
  • Enkäten handledningssakkunniga inom stödet för arbetsförmågan och sysselsättningen (respondenter N=242, svarsprocent 35%) - och intervjuer (15 individuella intervjuer)
  • Intervju med TYP-ledningen (4 gruppintervjuer, 7 individuella intervjuer)
  • Materialet från scenarioworkshoppen (2 workshoppar) och undersökningen av implementeringen av scenarierna (15 individuella intervjuer)
TEMAN SOM LYFTS FRAM
  • Förväntningarna påverkas av: informationsgrunden, inkomsten och säkerställandet av denna, uppställningen av sysselsättningsmål, administrationens mål som nödvändigtvis inte har uttryckts
  • Faktorer som inverkar: informationsgrund, kundens ställning, samarbetsstrukturen och ledningen, yrkespersonalens kunnande och verksamhetsberedskap vid övergångsskedena, teknologiska lösningar
RESULTAT (servicesystem)
  • Serviceintegrationens nuvarande status är splittrad och de regionala skillnaderna är betydande

Bild 2. Resultat från WorkingMix-forskningsprojektet