Material
9.12.2020

Arbetarskyddsverksamhet i coronasituationen

Arbetarskyddsverksamhet i coronasituationen

Ladda ner data

Vilken är din bedömning om hur man lyckats hantera coronasituationen på din arbetsplats?

Mycket braGanska braGanska dåligtVet inteAndelen respondenter i procent​​0510152025303540455055

Hur har coronasituationen påverkat följande saker på din arbetsplats?

Användning avdigitalainstrumentInlärning avnyttArbetsmängdInteraktion ochsamarbete inomarbetsgemenskapenAntaletanställdaArbetsmotivationAndelen respondenter i procent​​0102030405060708090100ÖkatFörblivit oförändradMinskatOlika enheter påverkas olikaVet inte

Har allmängiltiga principer satts upp för hantering av undantagstillståndet på din arbetsplats?

Har funnits redan förecoronasituationen, till exempelutarbetade av beredskapsgruppenHar utarbetatsUnder planering, men inte ännufärdigtHar inte diskuteratsVet inteAndelen respondenter i procent​​0510152025303540455055

Vem bereder anvisningar om arbetarskyddet och arbetssäkerheten i coronasituationen på din arbetsplats?

LedningsgruppBeredskapsgrupp grundad enkom pågrund av coronavirusepideminArbetarskyddskommission/förenadsamarbetsgrupp ocharbetarskyddskommissionArbetarskyddschefens ocharbetarskyddsfullmäktigesinbördes mötenBeredskapsgrupper för respektiveenhetFrån tidigare existerandeberedskapsgrupp förundantagslägenAndelen Ja-svar i procent01020304050607080

Har nya anvisningar utarbetats på grund av coronaviruset på din arbetsplats gällande följande?

Verksamhet, om man insjuknar icorona eller symptom uppkommerSkydd mot coronasmittaArbetssättMötespraxisPraxis inom distansarbeteAnvändning av personligskyddsutrustningRiskbedömningIntroduktionAndelen Ja-svar i procent0102030405060708090100

Vilka åtgärder har vidtagits för hanteringen av coronasituationen på din arbetsplats?

Ändrade kundinstruktioner (t.ex. hygien,besök)Arbetsarrangemang har gjorts för attminska närkontakter och risken för smittaDistansarbete gällande sådana uppgifterdär det är möjligtCheferna har fått information om hurcoronasituationen har hanterats (t.ex.säkerhetsavstånd)Rengöringen av arbetsmiljön hareffektiveratsNy praxis har utarbetats för attupprätthålla interaktionenRisken för smitta i olika yrkesgrupperhar utvärderatsCheferna har fått anvisningar om atthålla kontakt med de anställda för attfölja upp hur de anställda mår och orkar.Andelen Ja-svar i procent0102030405060708090100

Enligt dig, vilka är de viktigaste samarbetspartnerna för arbetarskyddschefen och arbetarskyddsfullmäktigen när det gäller hanteringen av coronasituationen?

Företagets/organisationens ledningArbetsledareArbetstagare/personalFöretagshälsovårdBeredskapsgruppHRArbetarskyddskolleger från egenarbetsplatsUtomstående experter ochtjänsteinnehavareArbetarskyddsaktörer från andraarbetsplatserAndelen respondenter i procent​​0102030405060708090100Mycket viktigRätt viktigInte så viktigInte alls viktigVet inte

Arbetarskyddspanelen är en enkät för arbetarskyddspersonalen om aktuella frågor i arbetslivet. År 2020 var det växlande temat arbetarskyddsverksamhet i coronasituationen.

BESKRIVNING

Syften med enkäten är att stötta arbetarskyddsanställdas arbete: resultaten från enkäten ger tips om vilka faktorer som ska ägnas uppmärksamhet åt på arbetsplatserna. Enkäten ger även information om läget gällande aktuella ärenden i arbetslivet på arbetsplatserna i Finland.

Till det sampel som plockats ur Personregistret för arbetarskyddet skickas en gång om året en kort elektronisk enkät om arbetarskyddsverksamheten och ärenden som gäller arbetsplatser och välbefinnande i arbetet vid den aktuella tidpunkten. År 2020 var det växlande temat arbetarskyddsverksamhet i coronasituationen.

Arbetarskyddspanelen har genomförts sedan 2012. Panelen genomförs i ett samarbete mellan Arbetshälsoinstitutet och Arbetarskyddscentralen.

Vad resultaten visar

Indikatorerna beskriver arbetarskyddschefernas eller arbetarskyddsfullmäktigenas egen uppfattning av arbetarskyddsverksamheten i coronasituationen: hur har hanteringen i situationen lyckats, hur har coronaviruset påverkat arbetsplatserna, vilka åtgärder har vidtagits på arbetsplatserna och vilka är de centrala aktörerna under undantagstillståndet.

Materialet består av uppgifter från svaren i enkäten som genomfördes i oktober–november 2020 (572 svar, av vilka 35 % av arbetarskyddschefer och ) 64 % arbetarskyddsfullmäktige).

Mer information

Kontaktuppgifter

Minna Toivanen

+358 30 474 2665

Hanna Uusitalo

+358 30 474 8666

Jarna Savolainen

+358 40 561 2022

Creative Commons License

Creative Commons License

Publikationen är licensierad enligt Creative Commons 4.0 Internationell -licens.

Relaterad sidor

Arbetarskyddspanelen erbjuder aktuell lägesinformation

Enkäten beskriver arbetsplatsens fenomen, behov och trender ur arbetarskyddets synvinkel.

Underteman

Arbetarskyddet deltar i mycket varierande grad i hanteringen av coronasituationen

Kommunikation, alerthet och förmedling är centrala faktorer i hanteringen av coronasituationen. Det framgår av öppna frågor i en Arbetarskyddspanel för Arbetarskyddschefer och arbetarskyddsfullmäktige.

Skillnader och likheter i hanteringen av arbetarskyddet inom det digitala och icke-digitala arbetet utanför arbetsplatsen

I arbete utanför arbetsplatsen är regelbunden kontakt ett centralt sätt att stödja personalens arbetssäkerhet och välbefinnande i arbetet