Situationer med våld och hot är vanliga inom kommunsektorns arbete. I Kommun10-undersökningen 2016 hade 30,1 procent av de kommunalanställda upplevt våld eller hot från klienterna under de senaste tolv månaderna. Den vanligaste formen av hot var psykiskt våld, såsom muntliga hot vid en kundsituation eller under ett telefonsamtal. 21,5 procent av svarandena hade upplevt detta. 15,6 procent hade upplevt att saker kastas eller saker förstörs, 14,2 procent hade upplevt fysiskt våld så som slag eller bitande och 0,9 procent av de svarande hade upplevt hot med skjut-, egg- eller slagvapen.

Det är oroande att upplevelserna av våld och hot i kommunarbetet är vanligast hos anställda under 30 år. Nästan hälften (45,2 procent) av de kommunalanställda under 30 år hade upplevt våldssituationer i sitt arbete, medan endast färre än en femtedel (19,5 procent) av anställda över 60 år rapporterade om upplevt klientvåld i undersökningen. Klientvåldet var ofta psykiskt: Cirka var tredje (31,5 procent) i den yngsta åldersgruppen hade upplevt psykiskt våld eller hotfulla situationer. I den äldsta åldersgruppen var motsvarande siffra 14,8 procent. Skillnaderna mellan åldersgrupperna kan förklaras till exempel med arbetserfarenhet eller arbetsuppgifter. Den yngsta åldersgruppen bland de kommunalanställda arbetar oftast i yrken såsom närvårdare eller hemvårdare, där det är vanligt att uppleva klientvåld. Oron för hur de unga orkar och fortsätter i kommunarbetet ökas av att gruppen under 30 år rapporterar högre psykisk belastning än övriga åldersgrupper (28 procent) och var fjärde (24,9 procent) hade upplevt sömnlöshet under de senaste fyra veckorna.

Enligt åldersgrupp (åk 5)
Våld: föremål slängsomkring Våld: psykisktVåld: slag, sparkarVåld: vapenhotVåld av klienternaRelativ andel (%)051015202530354045
Åldersgrupp under 30 årÅldersgrupp 30–39 årÅldersgrupp 40-49 årÅldersgrupp 50-59 årÅldersgrupp över 60 år

Bild 1. Upplevelser av klientvåld enligt valda variabler

Hur kan man minska på klientvåldet?

I de kommuner som deltar i undersökningen Kommun10 söker man efter lösningar för att minska klientvåldet bl.a. genom inskolning och utbildning av personalen. Teamen och arbetsgemenskaperna skapar spelregler. Beredskapen och yrkeskunskaperna att bemöta svåra kunder och situationer utvecklas, precis som förmågan att förutse situationer. Lösningar söks även genom arbetshandledning samt en god stämning och gott samarbete på arbetsplatsen.

Vad vet vi genom undersökningarna av klientvåldet?

Omfattande nordiska uppföljningsundersökningar har de senaste åren visat att upplevelser av klientvåld kan försämra den anställdas hälsa. De kan öka risken att insjukna i diabetes typ 2 och i hjärt- och kärlsjukdomar. I undersökningen Kommun10 som publicerades 2017 utreddes sambandet mellan klientvåld och lärarnas sömn. Resultatet visar att det våld låg- och högstadielärarna och gymnasielärarna upplevde i arbetet ökade risken för sömnlöshet. En uppmuntrande iakttagelse i undersökningen var att gott ledarskap skyddade de lärare som upplevt klientvåld från sömnlöshet. År 2017 publicerades även en annan sömnundersökning där Kommun10-materialet deltog. Enligt resultatet minskar en ökad rättvishet i ledarskapet sömnlösheten. Enligt resultatet hängde sambandet ihop med en rättvis behandling. Behandlingen är rättvis om den närmaste chefen behandlar sina underlydande vänligt och hänsynsfullt och personalen kan lita på chefen. Lönar det sig att även ta med utvecklingen av ledarskapet i en rättvis riktning bland verktygen för att minska på våldet?

Kommun10-undersökingen är Finlands mest omfattande nationella uppföljningsundersökning inom kommunsektorn. Arbetstagarnas hälsa och välbefinnande följs upp med enkäter med två års mellanrum. År 2016 besvarades enkäten av 65 089 kommunanställda och svarsaktiviteten var 72 procent. I Kommun10-undersökningen deltar Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Reso, Nådendal, Nokia, Valkeakoski och Virdois.