Skillnader och likheter i hanteringen av arbetarskyddet inom det digitala och icke-digitala arbetet utanför arbetsplatsen
I den offentliga debatten talas det mycket om digitalt distans- och hybridarbete och deras ökning. Arbete har dock utförts utanför arbetsplatser under en lång tid innan digitaliseringen. Traditionellt har till exempel service-, underhålls- och reparationsarbeten samt hemvård ägt rum utanför arbetsplatsen, såsom i kundföretagens produktionsanläggningar, hemma hos kunderna eller i terrängen. Man kan därför prata om digitalt och icke-digitalt arbete utanför arbetsplatsen. Att identifiera hot i arbetet utanför arbetsplatsen är inte alltid lätt. Särskilt i digitalt distans- och hybridarbete förblir riskerna med arbetet lätt oidentifierade och fungerande praxis har nödvändigtvis ännu inte bildats.
När arbetarskyddspersonalen tillfrågades vilken typ av arbetarskyddsfrågor som på senaste tiden har krävt lösning avvek svaren från varandra i det digitala och det icke-digitala arbetet. I det digitala arbetet lyftes ergonomi fram som en central arbetarskyddsutmaning. Arbetstider, pauser och försäkringsfrågor orsakar också huvudbry. I icke-digitalt arbete väckte trafik och rörlighet, säkerheten i kundens arbetslokaler och arbete ensam mest frågor om arbetarskyddet.
(Texten fortsätter efter bilden)
Flitig kommunikation, bra introduktion och informationsflöde som stöd för arbetstagare
Kommunikationen mellan chefen och teammedlemmarna, god introduktion och information samt aktuella instruktioner och granskning av dem lyftes oftast fram i de öppna svaren som bästa praxis som stöder arbetstagarnas säkerhet, hälsa och välbefinnande i arbetet utanför arbetsplatsen. Dessutom nämnde man i de öppna svaren möten ansikte mot ansikte, besök på byggarbetsplatser, skötsel av arbetsutrustning, att självständigt ta hand om sig själv, att reagera på kontaktförsök, riskbedömning, chefsarbete av hög kvalitet och information som produceras av olika system.
(Texten fortsätter efter bilden)
Det finns nödvändigtvis ingen skillnad i huruvida säkerhetspraxis fungerar trots att arbetsmiljöerna och arbetets karaktär är olika i det digitala och icke-digitala arbetet utanför arbetsplatsen
Det var svårt att identifiera farorna i hemmet eller vid andra distansarbetsstationer, och en fungerande praxis har ännu inte bildats. I icke-digitalt arbete var riskerna lättare att identifiera, men arbetsmiljöerna är varierande och föränderliga.
(Texten fortsätter efter bilden)
Olika sätt att följa upp arbetstagarnas säkerhet, hälsa och välbefinnande
Diskussioner, utbyte av nyheter, deltagande i enhetsmöten och kontakt med chefer lyftes fram som centrala sätt att följa upp arbetstagarnas säkerhet, hälsa och välbefinnande i arbetet utanför arbetsplatsen. Dessutom nämndes ofta säkerhetsobservationer och -vandringar, avvikelserapporter och olika enkäter och statistik som uppföljningssätt. Ganska många respondenter rapporterade dock också att säkerheten och välbefinnandet hos personer som arbetar utanför arbetsplatsen inte följs upp på något sätt.
(Texten fortsätter efter bilden)
Arbetarskyddschefer och arbetarskyddsfullmäktige har olika sätt att hålla kontakt med personer som arbetar utanför arbetsplatsen
I icke-digitalt arbete höll arbetarskyddspersoner kontakt med personer som arbetade utanför arbetsplatsen särskilt per telefon eller med diskussioner ansikte mot ansikte under kontorsdagar/dagar för närarbete. Inom det digitala distans-/hybridarbetet lyfte man i större grad fram olika digitala verktyg, såsom Teams, Zoom, Yammer och e-post.
(Texten fortsätter efter bilden)
Mer information
Creative Commons License
Publikationen är licensierad enligt Creative Commons 4.0 Internationell -licens.
Citat från svaren: