Arbetarskyddet deltar i mycket varierande grad i hanteringen av coronasituationen
Kommunikation, alerthet och förmedling är centrala faktorer i hanteringen av coronasituationen. Det framgår av öppna frågor i en Arbetarskyddspanel för Arbetarskyddschefer och arbetarskyddsfullmäktige.
Mer än hälften (57 %) av arbetarskyddscheferna och knappt hälften (39 %) av arbetarskyddsfullmäktigena uppskattade att hanteringen av coronasituationen har lyckats mycket bra på den egna arbetsplatsen. Av arbetarskyddspersonalen uppskattade nästan var och en (98 %) att hanteringen lyckats åtminstone rätt bra.
Arbetarskyddspanelens öppna frågor tyder dock på att arbetarskyddets roll har varierat stort på olika arbetsplatser. På vissa arbetsplatser har samarbetet kring arbetarskyddet haft en central roll. Arbetarskyddsaktörernas yrkeskunskap har nyttiggjorts på bred front till exempel i fråga om utarbetande och tillämpning av anvisningar, arbetsarrangemang, informationsförmedling, vägledning och riskbedömning. På andra arbetsplatser har arbetarskyddet roll förblivit liten. I synnerhet arbetarskyddsfullmäktige har upplevt att de har åsidosatts när det gäller planering och vidtagande av åtgärder för att hantera coronasituationen. (Se Bild ”Var har arbetarskyddsexpertis behövts”)
När har din expertis I arbetarskyddsfrågor behövts eller saknats?
261 svar
Citat från svaren:
I samband med utarbetande av anvisningar och undersökningar från fall till fall.
Har inte tillfrågats över huvud taget Av ledningen har endast anvisningar kommit.
Lugna de anställda, utreda hur viktigt det är att följa anvisningarna och hänvisa till rätt instans om oro förekommer.
Vid olika upphandlingar bland annat näs- och munskydd och ställningar för handdesinfektionsmedel.
I riskbedömningar som gjorts på grund av coronasituationen.
Riskkontroller i enstaka situationer.
Arbetarskyddet har begärts om idéer och synpunkter gällande arbetsmotivationen.
Utredning och uppföljning om personalens arbetsmotivation.
...
Största utmaningen är människornas attityd och verksamhet
Av de öppna frågorna i Arbetarskyddspanelen framgick att den största utmaningen för att hantera coronasituationen är människornas attityder och verksamhet. Både klienter och arbetsplatsens egna anställda kunde bete sig oförsiktigt och respekterade inte anvisningarna eller till exempel säkerhetsavstånden. En utmaning var även att hantera exponeringen i arbeten som kräver närvaro, såsom kundservice. Stora utmaningar som lyftes fram var även ständigt föränderliga, otydliga, dåliga eller för många anvisningar. (Se Bild ”Största utmaningarna för att hantera coronasituationen”).
(Texten fortsätter efter bilden)
Största utmaningarna för att hantera coronasituationen
Vilka har varit de största utmaningarna gällande hanteringen av coronasituationen på din arbetsplats?
372 svar
Citat från svaren:
Klienternas oförsiktiga beteende Vissa har svårt att hållas bakom plexiglaset.
Klienternas vilja att använda ansiktsmask
Distansarbete är inte närmelsevis möjligt överallt, personalrummen är små.
Fysiskt avstånd i synnerhet i samband med kroppsligt arbete som kräver samarbete.
Mycket komplicerade myndighetsanvisningar och ständigt delgivande av dem Det finns mycket anvisningar och att hålla sig uppdaterad har krävt stora ansträngningar.
Ständiga ändringar av anvisningar och motstridigheter i dessa
Personalen bir trött av ständig vaksamhet.
Möjligheter att övergå till distansarbete och skapande av nya former av teamarbete och mötespraxis.
...
Meddelande, förmedla och var uppmärksam
Utifrån Arbetarskyddspanelens svar på öppna frågor utreddes vad arbetarskyddspersonalen har lärt sig av det undantagsläge som coronasituationen orsakat. I de öppna svaren nämndes mest en tydlig och öppen kommunikation och vikten av gemensamma diskussioner, hörande och interaktion. Arbetarskyddet ska vara tillgängligt och stödja. Hantering av korrekt och aktuell information lyftes även fram i svaren. Man måste vara uppmärksam och aktivt följa den ständigt föränderliga situationen och handla därefter. Dessutom betonade flera svarspersoner vikten av samarbete i undantagsläget. (Se Bild ”Viktigaste lärdomen om arbetarskyddet uppgift och roll i undantagsläget”)
(Texten fortsätter efter bilden)
Viktigaste lärdomen om arbetarskyddet uppgift och roll i undantagsläget
Vilken är din egen viktigaste lärdom om arbetarskyddet uppgift/roll i detta undantagsläge?
338 svar
Citat från svaren:
Kommunikationens betydelse kan inte nog betonas
Tydliga och förståeliga anvisningar i realtid!
Frågorna ska tas upp till diskussion så fort som möjligt så att alla vet hur de ska fungera.
Själv måste man hela tiden ha aktuell och ändamålsenliga uppgifter till hands. Egen aktivitet när det gäller att få information och hålla sig à jour.
I allmänhet hittar man lösningar tillsammans. Det lönar sig att låta alla personalgrupper delta och att lyssna på dem.
Henkilöstön suojaaminen ensiarvoisen tärkeää mahdollisimman hyvin mahdollisuuksien rajoissa.
Man måste hålla sig lugn och vara expert även i svåra situationer (inte komma med egna teorier). Lugna och inge tro att vi klarar av även detta.
...
Samarbete med företagshälsovården fokuserade på misstanke om smitta
Enligt Arbetarskyddspanelen anlitades företagshälsovården stöd i synnerhet i fall som gällde misstanke om smitta. Arbetsplatserna kom överens med företagshälsovården om hur testningarna och eventuell karantän genomförs. Företagshälsovården användes även som förmedlare av information och anvisningar till exempel i fråga om att skydda sig, riskbedömning och arbetsmotivation. I motsats till ett nära samarbetet svarade många att de inte alls samarbetat med företagshälsovården för att hantera coronasituationen. (Se Bild ”Samarbete med företagshälsovården”)
I vilka frågor har du samarbetat med företagshälsovården gällande hanteringen av coronasituationen?
283 svar
Citat från svaren:
Testning för coronaviruset omfattades av ert avtal med företagshälsovården. Företagshälsovården har endast skickat allmänna anvisningar om att söka sig till testning och hur man gör vid testningen.
Vi har inte samarbetat med företagshälsovården när det gäller hanteringen av coronasituationen.
Exempelvis en minneslista som ska beaktas i klientarbetet under coronatiden.
Jag har fått anvisningar att dela ut. Webbaserade seminarier för personalen.
Bedömning av effekterna och behovet av åtgärder som planerats för att minska exponeringen.
En föreläsning om arbetsmotivation har tagits i bruk via nätet på tjänster som främjar mental hälsa.
...
På arbetsplatserna nyttiggjorde man sig av både nationell och lokal information
I Arbetarskyddspanelens öppna svar nämndes som de främsta källorna till information om coronaviruset olika myndighetsanvisningar, såsom THL:s anvisningar och ministerierna och regeringens föreskrifter. Övriga källor som nämndes var sjukvårdsdistriktet, hälsovårdsverket, kommunen, företagshälsovården, försäkringsbolaget, egen organisation, Arbetshälsoinstitutet, Arbetarskyddscentralen, arbetsgivarorganisationer eller fackförbund och regionalförvaltningsverket.
Vilken information om coronaviruset och hanteringen av det har ni använt er av på er arbetsplats?
300 svar
E-post och intranätet som centrala informationskanaler på arbetsplatsen
Den ständigt föränderliga coronasituationen ledde till utmaningar att hantera och delge information på arbetsplatserna. Vilka fungerande metoder har då använts för att förmedla denna ständigt uppdaterade information? I panelens öppna svar uppgavs e-post, arbetsplatsen intranätet och olika informationsmöten, informationsinslag, info och anvisningar som de vanligaste metoderna och kanalerna att förmedla information. Även frekventare personalmöten och lägesöversikter, aktiv uppföljning av läget och olika interaktiva kanaler, såsom Teams användes på många arbetsplatser. Som viktiga informationsförmedlare bland svaren lyftes bland annat fram info-TV, traditionell anslagstavla, WhatsApp-grupper, textmeddelanden, cheferna och beredskaps-/coronagruppen. (Se Bild ”Arbetsplatsens metoder att förmedla ständigt uppdaterad information om coronaviruset”)
(Texten fortsätter efter bilden)
Arbetsplatsens metoder att förmedla ständigt uppdaterad information om coronaviruset
Coronasituationen förändras ständigt. Vilka fungerande metoder har använts på din arbetsplats för att förmedla denna ständigt uppdaterade information?
411 svar
Citat från svaren:
Personalchefen sänder nödvändiga förändrade allmänna anvisningar till personalen per e-post, och anvisningarna finns även på intranätet.
Gemensam info har samlats på intranätet och är tillgänglig för alla.
Webbaserade seminarier för hela personalen där ledningen och experter, och företagshälsovården diskuterar coronasituationen.
Översikt av coronasituationen i hela koncernen varje vecka där frågan diskuteras med tanke på hela bolaget.
Arbetarskyddsgruppen följer nyhetsflödet och reagerar därefter.
Info som non stopp rullar på intern-TV
Vid behov har textmeddelanden sänts till alla.
Cheferna får aktuell information och förmedlar den till de anställda.
Vår coronagrupp sammanträder en gång i veckan.
...
Arbetarskyddspanelen är en enkät för arbetarskyddspersonalen om aktuella frågor i arbetslivet. År 2020 var det växlande temat arbetarskyddsverksamhet i coronasituationen (n=572).