Mer än hälften (57 %) av arbetarskyddscheferna och knappt hälften (39 %) av arbetarskyddsfullmäktigena uppskattade att hanteringen av coronasituationen har lyckats mycket bra på den egna arbetsplatsen. Av arbetarskyddspersonalen uppskattade nästan var och en (98 %) att hanteringen lyckats åtminstone rätt bra.

Arbetarskyddspanelens öppna frågor tyder dock på att arbetarskyddets roll har varierat stort på olika arbetsplatser. På vissa arbetsplatser har samarbetet kring arbetarskyddet haft en central roll. Arbetarskyddsaktörernas yrkeskunskap har nyttiggjorts på bred front till exempel i fråga om utarbetande och tillämpning av anvisningar, arbetsarrangemang, informationsförmedling, vägledning och riskbedömning. På andra arbetsplatser har arbetarskyddet roll förblivit liten. I synnerhet arbetarskyddsfullmäktige har upplevt att de har åsidosatts när det gäller planering och vidtagande av åtgärder för att hantera coronasituationen. (Se Bild ”Var har arbetarskyddsexpertis behövts”)

(Texten fortsätter efter bilden)

Var har arbetarskyddsexpertis behövts

Ladda ner data

När har din expertis I arbetarskyddsfrågor behövts eller saknats?

261 svar
Utarbetande och tillämpning av anvisningar på den egna arbetsplatsen Utarbetande och tillämpning av anvisningar på den egna arbetsplatsen: 61 omnämningar Inte (knappast) någonstans Inte (knappast) någonstans: 56 omnämningar Arbetsarrangemang, exempelvis säkerhetsavstånd, tryggande av produktionen Arbetsarrangemang, exempelvis säkerhetsavstånd, tryggande av produktionen: 53 omnämningar Underrättande av personalen, vägledning och råd Underrättande av personalen, vägledning och råd: 49 omnämningar Anskaffning av skyddsutrustning och handledning i användning av den Anskaffning av skyddsutrustning och handledning i användning av den: 47 omnämningar Riskbedömning Riskbedömning: 28 omnämningar Stödjande av personalens krafter Stödjande av personalens krafter: 20 omnämningarAntalet omnämningar

Citat från svaren:


  • I samband med utarbetande av anvisningar och undersökningar från fall till fall.
  • Har inte tillfrågats över huvud taget Av ledningen har endast anvisningar kommit.
  • Lugna de anställda, utreda hur viktigt det är att följa anvisningarna och hänvisa till rätt instans om oro förekommer.
  • Vid olika upphandlingar bland annat näs- och munskydd och ställningar för handdesinfektionsmedel.
  • I riskbedömningar som gjorts på grund av coronasituationen.
  • Riskkontroller i enstaka situationer.
  • Arbetarskyddet har begärts om idéer och synpunkter gällande arbetsmotivationen.
  • Utredning och uppföljning om personalens arbetsmotivation.
  • ...

Största utmaningen är människornas attityd och verksamhet

Av de öppna frågorna i Arbetarskyddspanelen framgick att den största utmaningen för att hantera coronasituationen är människornas attityder och verksamhet. Både klienter och arbetsplatsens egna anställda kunde bete sig oförsiktigt och respekterade inte anvisningarna eller till exempel säkerhetsavstånden. En utmaning var även att hantera exponeringen i arbeten som kräver närvaro, såsom kundservice. Stora utmaningar som lyftes fram var även ständigt föränderliga, otydliga, dåliga eller för många anvisningar. (Se Bild ”Största utmaningarna för att hantera coronasituationen”).

(Texten fortsätter efter bilden)

Största utmaningarna för att hantera coronasituationen

Ladda ner data

Vilka har varit de största utmaningarna gällande hanteringen av coronasituationen på din arbetsplats?

372 svar
Människornas (anställda, klienter m.fl.) verksamhet och attityder Människornas (anställda, klienter m.fl.) verksamhet och attityder: 65 omnämningar Hantering av exponeringen när arbetet kräver närvaro Hantering av exponeringen när arbetet kräver närvaro: 47 omnämningar Säkerhetsavstånd Säkerhetsavstånd: 38 omnämningar Otydliga anvisningar/för många anvisningar Otydliga anvisningar/för många anvisningar: 36 omnämningar Belastning och krafter hos personalen Belastning och krafter hos personalen: 31 omnämningar Planering och organisering av verksamheten Planering och organisering av verksamheten: 29 omnämningarAntalet omnämningar

Citat från svaren:


  • Klienternas oförsiktiga beteende Vissa har svårt att hållas bakom plexiglaset.
  • Klienternas vilja att använda ansiktsmask
  • Distansarbete är inte närmelsevis möjligt överallt, personalrummen är små.
  • Fysiskt avstånd i synnerhet i samband med kroppsligt arbete som kräver samarbete.
  • Mycket komplicerade myndighetsanvisningar och ständigt delgivande av dem Det finns mycket anvisningar och att hålla sig uppdaterad har krävt stora ansträngningar.
  • Ständiga ändringar av anvisningar och motstridigheter i dessa
  • Personalen bir trött av ständig vaksamhet.
  • Möjligheter att övergå till distansarbete och skapande av nya former av teamarbete och mötespraxis.
  • ...

Meddelande, förmedla och var uppmärksam

Utifrån Arbetarskyddspanelens svar på öppna frågor utreddes vad arbetarskyddspersonalen har lärt sig av det undantagsläge som coronasituationen orsakat. I de öppna svaren nämndes mest en tydlig och öppen kommunikation och vikten av gemensamma diskussioner, hörande och interaktion. Arbetarskyddet ska vara tillgängligt och stödja. Hantering av korrekt och aktuell information lyftes även fram i svaren. Man måste vara uppmärksam och aktivt följa den ständigt föränderliga situationen och handla därefter.  Dessutom betonade flera svarspersoner vikten av samarbete i undantagsläget. (Se Bild ”Viktigaste lärdomen om arbetarskyddet uppgift och roll i undantagsläget”)

(Texten fortsätter efter bilden)

Viktigaste lärdomen om arbetarskyddet uppgift och roll i undantagsläget

Ladda ner data

Vilken är din egen viktigaste lärdom om arbetarskyddet uppgift/roll i detta undantagsläge?

338 svar
Tydlig distribution av information/anvisningar Tydlig distribution av information/anvisningar: 87 omnämningar Verkställande, snabb reaktion och uppföljning Verkställande, snabb reaktion och uppföljning: 56 omnämningar Gemensam diskussion, hörande och stödjande Gemensam diskussion, hörande och stödjande: 51 omnämningar Hantering av korrekt och aktuell information Hantering av korrekt och aktuell information: 45 omnämningar Arbetarskyddets roll otydligt/dvs. åsidosatt Arbetarskyddets roll otydligt/dvs. åsidosatt: 40 omnämningar Vikten av samarbete Vikten av samarbete: 39 omnämningar Skyddande av personalen är centralt Skyddande av personalen är centralt: 37 omnämningar Viktigt att hållas lugn, godkänna förändringen Viktigt att hållas lugn, godkänna förändringen: 34 omnämningar Fokus på förutseende och planering Fokus på förutseende och planering: 22 omnämningar Personalens välbefinnande ska också ombesörjas Personalens välbefinnande ska också ombesörjas: 21 omnämningar Arbetarskyddet har en viktig roll i krissituationer Arbetarskyddet har en viktig roll i krissituationer: 17 omnämningar Viktigt att vara tillgänglig och ett exempel för andra Viktigt att vara tillgänglig och ett exempel för andra: 16 omnämningarJobbet kräver uthållighet: upprepningar, påminnelser, repetitionerJobbet kräver uthållighet: upprepningar, påminnelser, repetitioner: 15 omnämningar Egen aktivitet behövs Egen aktivitet behövs: 11 omnämningarAntalet omnämningar

Citat från svaren:


  • Kommunikationens betydelse kan inte nog betonas
  • Tydliga och förståeliga anvisningar i realtid!
  • Frågorna ska tas upp till diskussion så fort som möjligt så att alla vet hur de ska fungera.
  • Själv måste man hela tiden ha aktuell och ändamålsenliga uppgifter till hands. Egen aktivitet när det gäller att få information och hålla sig à jour.
  • I allmänhet hittar man lösningar tillsammans. Det lönar sig att låta alla personalgrupper delta och att lyssna på dem.
  • Henkilöstön suojaaminen ensiarvoisen tärkeää mahdollisimman hyvin mahdollisuuksien rajoissa.
  • Man måste hålla sig lugn och vara expert även i svåra situationer (inte komma med egna teorier). Lugna och inge tro att vi klarar av även detta.
  • ...

Samarbete med företagshälsovården fokuserade på misstanke om smitta

Enligt Arbetarskyddspanelen anlitades företagshälsovården stöd i synnerhet i fall som gällde misstanke om smitta. Arbetsplatserna kom överens med företagshälsovården om hur testningarna och eventuell karantän genomförs. Företagshälsovården användes även som förmedlare av information och anvisningar till exempel i fråga om att skydda sig, riskbedömning och arbetsmotivation. I motsats till ett nära samarbetet svarade många att de inte alls samarbetat med företagshälsovården för att hantera coronasituationen.  (Se Bild ”Samarbete med företagshälsovården”)

(Texten fortsätter efter bilden)

Samarbete med företagshälsovården

Ladda ner data

I vilka frågor har du samarbetat med företagshälsovården gällande hanteringen av coronasituationen?

283 svar
Testningspraxis, åtgärder vid misstanke om smitta/insjuknande Testningspraxis, åtgärder vid misstanke om smitta/insjuknande: 119 omnämningar Ingenstans Ingenstans: 60 omnämningar Distribution av anvisningar och information till personalen eller ledningen Distribution av anvisningar och information till personalen eller ledningen: 48 omnämningar Riskbedömning, planering av nödvändiga åtgärder Riskbedömning, planering av nödvändiga åtgärder: 24 omnämningar Anvisningar om handhygien eller att skydda sig Anvisningar om handhygien eller att skydda sig: 16 omnämningar Stöd för arbetsmotivationen Stöd för arbetsmotivationen: 16 omnämningarAntalet omnämningar

Citat från svaren:


  • Testning för coronaviruset omfattades av ert avtal med företagshälsovården. Företagshälsovården har endast skickat allmänna anvisningar om att söka sig till testning och hur man gör vid testningen.
  • Vi har inte samarbetat med företagshälsovården när det gäller hanteringen av coronasituationen.
  • Exempelvis en minneslista som ska beaktas i klientarbetet under coronatiden.
  • Jag har fått anvisningar att dela ut. Webbaserade seminarier för personalen.
  • Bedömning av effekterna och behovet av åtgärder som planerats för att minska exponeringen.
  • En föreläsning om arbetsmotivation har tagits i bruk via nätet på tjänster som främjar mental hälsa.
  • ...

På arbetsplatserna nyttiggjorde man sig av både nationell och lokal information

I Arbetarskyddspanelens öppna svar nämndes som de främsta källorna till information om coronaviruset olika myndighetsanvisningar, såsom THL:s anvisningar och ministerierna och regeringens föreskrifter. Övriga källor som nämndes var sjukvårdsdistriktet, hälsovårdsverket, kommunen, företagshälsovården, försäkringsbolaget, egen organisation, Arbetshälsoinstitutet, Arbetarskyddscentralen, arbetsgivarorganisationer eller fackförbund och regionalförvaltningsverket.

(Texten fortsätter efter bilden)

Främsta källor till coronaviruset

Ladda ner data

Vilken information om coronaviruset och hanteringen av det har ni använt er av på er arbetsplats?

300 svar
THL:s anvisningar THL:s anvisningar: 123 omnämningar Myndighetsföreskrifter Myndighetsföreskrifter: 56 omnämningar Regeringen och ministerierna Regeringen och ministerierna: 52 omnämningar Sjukvårdsdistrikt, hälsovårdsväsendet eller kommunen, lokala rekommendationer Sjukvårdsdistrikt, hälsovårdsväsendet eller kommunen, lokala rekommendationer: 45 omnämningar Egna organisationens ledning eller experter Egna organisationens ledning eller experter: 39 omnämningar Företagshälsovården eller försäkringsbolag Företagshälsovården eller försäkringsbolag: 39 omnämningar Arbetshälsoinstitutet, Arbetarskyddscentralen Arbetshälsoinstitutet, Arbetarskyddscentralen: 34 omnämningar Arbetsgivarföreningar eller fackförbund Arbetsgivarföreningar eller fackförbund: 21 omnämningar Regionförvaltningsverket Regionförvaltningsverket: 20 omnämningarAntalet omnämningar

E-post och intranätet som centrala informationskanaler på arbetsplatsen

Den ständigt föränderliga coronasituationen ledde till utmaningar att hantera och delge information på arbetsplatserna. Vilka fungerande metoder har då använts för att förmedla denna ständigt uppdaterade information? I panelens öppna svar uppgavs e-post, arbetsplatsen intranätet och olika informationsmöten, informationsinslag, info och anvisningar som de vanligaste metoderna och kanalerna att förmedla information. Även frekventare personalmöten och lägesöversikter, aktiv uppföljning av läget och olika interaktiva kanaler, såsom Teams användes på många arbetsplatser. Som viktiga informationsförmedlare bland svaren lyftes bland annat fram info-TV, traditionell anslagstavla, WhatsApp-grupper, textmeddelanden, cheferna och beredskaps-/coronagruppen. (Se Bild ”Arbetsplatsens metoder att förmedla ständigt uppdaterad information om coronaviruset”)

(Texten fortsätter efter bilden)

Arbetsplatsens metoder att förmedla ständigt uppdaterad information om coronaviruset

Ladda ner data

Coronasituationen förändras ständigt. Vilka fungerande metoder har använts på din arbetsplats för att förmedla denna ständigt uppdaterade information?

411 svar
E-post E-post: 130 omnämningar Intranät Intranät: 115 omnämningar Informationsmöten, informationsinslag, info, anvisningar Informationsmöten, informationsinslag, info, anvisningar: 104 omnämningar Frekventare personalmöten och lägeskontroller Frekventare personalmöten och lägeskontroller: 70 omnämningar Aktiv uppföljning av läget Aktiv uppföljning av läget: 64 omnämningar Interaktiva kanaler Interaktiva kanaler: 54 omnämningar Info-TV, anslagstavlor, info-mapp Info-TV, anslagstavlor, info-mapp: 49 omnämningar WhatsApp, textmeddelanden och liknande WhatsApp, textmeddelanden och liknande: 45 omnämningar Cheferna som uppgiftslämnare, chefskurser Cheferna som uppgiftslämnare, chefskurser: 36 omnämningar Beredskaps-/coronagrupp Beredskaps-/coronagrupp: 30 omnämningarAntalet omnämningar

Citat från svaren:


  • Personalchefen sänder nödvändiga förändrade allmänna anvisningar till personalen per e-post, och anvisningarna finns även på intranätet.
  • Gemensam info har samlats på intranätet och är tillgänglig för alla.
  • Webbaserade seminarier för hela personalen där ledningen och experter, och företagshälsovården diskuterar coronasituationen.
  • Översikt av coronasituationen i hela koncernen varje vecka där frågan diskuteras med tanke på hela bolaget.
  • Arbetarskyddsgruppen följer nyhetsflödet och reagerar därefter.
  • Info som non stopp rullar på intern-TV
  • Vid behov har textmeddelanden sänts till alla.
  • Cheferna får aktuell information och förmedlar den till de anställda.
  • Vår coronagrupp sammanträder en gång i veckan.
  • ...

Arbetarskyddspanelen är en enkät för arbetarskyddspersonalen om aktuella frågor i arbetslivet. År 2020 var det växlande temat arbetarskyddsverksamhet i coronasituationen (n=572).