Työsuojelu hyvin vaihtelevasti mukana koronatilanteen hallinnassa
Viestintä, valppaana olo ja välittäminen ovat keskiössä koronatilanteen hallinnassa. Tämä käy ilmi työsuojelupäälliköille ja -valtuutetuille suunnatun Työsuojelupaneeliin avovastauksista.
Yli puolet (57 %) työsuojelupäälliköistä ja vähän vajaa puolet (39 %) työsuojeluvaltuutetuista arvioi, että omalla työpaikalla on onnistuttu erittäin hyvin koronatilanteen hallinnassa. Työsuojeluhenkilöstöstä lähes jokainen (98 %) arvioi, että hallinnassa on onnistuttu vähintään melko hyvin.
Työsuojelupaneelin avovastaukset antavat kuitenkin viitteitä, että työsuojelun rooli on ollut hyvin erilainen eri työpaikoilla. Joillakin työpaikoilla työsuojelun yhteistoiminta on ollut keskeisessä roolissa. Työsuojelutoimijoiden ammattitaitoa on hyödynnetty laajasti esimerkiksi ohjeiden laadinnassa ja soveltamisessa, työjärjestelyissä, tiedottamisessa ja opastamisessa sekä riskinarvioinnissa. Toisilla työpaikoilla taas työsuojelun rooli oli jäänyt vähäiseksi. Erityisesti työsuojeluvaltuutetut ovat kokeneet jääneensä sivuun koronatilanteen hallintaan liittyvien toimenpiteiden suunnittelusta ja toteutuksesta. (Ks. Kuva 'Missä työsuojelun asiantuntemusta on tarvittu')
Työssäjaksamisen tukemiseksi on pyydetty työsuojelulta ideoita ja näkemystä.
Henkilöstön jaksamisen tiedustelussa ja seuraamisessa.
Ihmisten jaksamisessa,etätyö ei sovi kaikille ja ihmiset kaipaavat kontaktia muihin
...
Suurin haaste ihmisten asenteet ja toiminta
Suurimmiksi koronatilanteen hallinnan haasteiksi nousivat Työsuojelupaneelin avovastauksissa ihmisten asenteet ja toiminta. Niin asiakkaat kuin oman työpaikan työntekijätkin saattoivat toimia holtittomasti, eivätkä he kunnioittaneet toimintaohjeita tai esimerkiksi turvavälejä. Myös altistuksen hallinta läsnäoloa edellyttävissä töissä, kuten asiakaspalvelussa, koettiin hyvin haastavana. Lisäksi haasteina nousivat vahvasti esille jatkuvasti muuttuvat, epäselvät tai huonot ohjeet tai ohjeiden liiallinen määrä. (Ks. Kuva 'Suurimmat haasteet koronatilanteen hallinnassa').
Mitkä ovat olleet suurimmat haasteet koronatilanteen hallinnassa työpaikallasi?
372 vastausta
Lainauksia vastauksista:
Asiakkaiden holtiton käyttäytyminen. Jotkut ei meinaa pysyä pleksin takana.
Asiakaspalvelun ja henkilöstön väliset kontaktien turvaaminen.
Etätyö ei mahdollista läheskään kaikilla, taukotilat pienet.
Fyysisten etäisyyksien pitäminen varsinkin yhteistyötä vaativissa ruumiillisissa töissä.
Erittäin sekavat viranomaisohjeet sekä niistä jatkuva tiedottaminen. Ohjeita on paljon ja niiden ajan tasalla pitäminen on vaatinut isoja ponnisteluja.
Jatkuva ohjeistuksen muutos ja ristiriidat ohjeissa
Henkilökunnan väsyminen jatkuvaan varuillaanoloon
Etätyöhön siirtymisen mahdollistaminen ja tiimityöskentelyn sekä kokouskäytäntöjen uudelleen luominen.
Taukojen porrastaminen
...
Viesti, välitä ja ole valppaana
Työsuojelupaneelin avovastauksissa selvitettiin, mitä työsuojeluhenkilöstö on oppinut koronatilanteen mukanaan tuomasta poikkeustilanteesta. Eniten mainintoja avovastauksissa saivat selkeä avoin viestintä sekä yhteisen keskustelun, kuuntelun ja vuorovaikutuksen tärkeys. Työsuojelun tulee olla tavoitettavissa ja tukena. Myös ajantasaisen ja oikean tiedon hallinta nousi vastauksissa vahvasti esiin. Täytyy olla valppaana ja seurata aktiivisesti jatkuvasti muuttuvaa tilannetta ja toimia sen mukaan. Lisäksi moni vastaaja painotti yhteistyön tärkeyttä poikkeustilanteessa. (Ks. Kuva 'Keskeisin oppi työsuojelun tehtävästä ja roolista poikkeustilanteessa')
(Teksti jatkuu kuvioiden jälkeen)
Keskeisin oppi työsuojelun tehtävästä ja roolista poikkeustilanteessa
Mikä on keskeisin oma oppisi työsuojelun tehtävästä/roolista tästä poikkeustilanteesta?
338 vastausta
Lainauksia vastauksista:
Viestinnän tärkeyttä ei voi korostaa liikaa
Selkeät ja ymmärrettävät ohjeet reaaliajassa!
Asiat pitää tuoda yhteiseen keskusteluun mahdollisimman pian,jottei kenellekään jää epäselväksi miten tulisi toimia.
Itsellä on oltava koko ajan asianmukainen ja ajankohtainen tieto saatavilla. Oma aktiivisuus tiedon saannissa ja ajantasaisuudessa.
Yhdessä yleensä keksitään ratkaisuja. Kannattaa ottaa mukaan ja kuunnella kaikkia henkilöstöryhmiä.
Harmittavasti työsuojelu on jätetty ulkopuolelle
Henkilöstön suojaaminen ensiarvoisen tärkeää mahdollisimman hyvin mahdollisuuksien rajoissa.
Pitää pysyä rauhallisena ja kyetä hankalassakin tilanteessa olemaan asiantuntija (ei esittää omia arvelujaan). Rauhoitella ja luoda uskoa, että tästäkin selvitään yhdessä.
...
Yhteistyö työterveyshuollon kanssa keskittyi tartuntaepäilyihin
Työsuojelupaneelin mukaan työterveyshuollon tukea on käytetty erityisesti tartuntaepäilytilanteissa. Työpaikat sopivat työterveyshuoltojen kanssa, miten testaukset ja mahdolliset karanteenit toteutetaan. Työterveyshuoltoa käytettiin myös tiedon ja ohjeiden jakajana liittyen esimerkiksi suojautumiseen, riskinarviointiin ja työssä jaksamisen tukeen. Vastakohtana tiiviille työterveysyhteistyölle monet vastaajat mainitsivat, että he eivät ole olleet missään tekemisissä työterveyshuollon kanssa koronatilanteen hallitsemiseksi. (Ks. Kuva 'Yhteistyö työterveyshuollon kanssa')
Missä asioissa olet tehnyt työterveyshuollon kanssa yhteistyötä koronatilanteen hallinnassa?
283 vastausta
Lainauksia vastauksista:
Sisällytettiin korona-testaus terveydenhuoltosopimukseenne. Työterveyshuollosta on vain tullut yleiset ohjeet testaukseen hakeutumisesta ja testaustilanteissa toimimisesta.
Emme ole tehneet työterveyshuollon kanssa yhteistyötä koronatilanteen hallinnassa.
Esim. muistilista,mitä pitää ottaa huomioon asiakastyössä koronan aikana.
Olen saanut ohjeistuksia jaettavaksi. Webinaareja henkilöstölle.
Työterveyshuolto lähettänyt tiedotteita ja suosituksia.
Altistumisen vähentämiseksi suunniteltujen toimenpiteiden tarpeen ja vaikutuksen arviointi.
Lähinnä ohjeistusta käsi- ym. hygieniaan liittyen.
Jaksamisluento keväällä,otettu käyttöön verkon kautta mielenterveyttä tukevat palvelut.
...
Työpaikoilla hyödynnettiin sekä valtakunnallisesti että paikallisesti saatua tietoa
Työsuojelupaneelin avovastauksissa listattiin keskeisiksi koronatietolähteiksi erilaiset viranomaisohjeistukset, kuten THL:n ohjeistukset sekä hallituksen ja ministeriöiden ohjeet. Muita mainittuja lähteitä olivat sairaanhoitopiiri, terveystoimi, kunta, työterveyshuolto, vakuutusyhtiö, oma organisaatio, Työterveyslaitos, Työturvallisuuskeskus, työnantaja- tai työntekijäjärjestöt sekä aluehallintovirasto.
Mitä koronaan ja sen hallintaan liittyvää tietoa olette hyödyntäneet työpaikallanne?
300 vastausta
Sähköposti ja intra työpaikan keskeisiä tiedonvälityskanavia
Jatkuvasti muuttuva koronatilanne toi työpaikoille haasteita tiedon hallintaan ja välittämiseen. Millaisia toimivia keinoja sitten on ollut käytössä tämän jatkuvasti päivittyvän tiedon välittämiseen? Paneelin avovastauksissa sähköposti, työpaikan intra ja erilaiset tiedotustilaisuudet, tietoiskut, infot ja ohjeet olivat useimmiten mainittuja tiedon jakamisen keinoja ja väyliä. Myös tiiviimmät palaverit ja tilannekatsaukset, aktiivinen tilanteen seuranta ja erilaiset vuorovaikutteiset kanavat, kuten Teams, olivat käytössä monella työpaikalla. Lisäksi vastauksissa nousi esiin muun muassa info-tv, perinteinen ilmoitustaulu, WhatsApp-ryhmät, tekstiviestit sekä esimiehet ja valmius-/koronaryhmä keskeisinä tiedon välittäjinä. (Ks. Kuva 'Työpaikan keinot välittää jatkuvasti päivittyvää koronatietoa')
(Teksti jatkuu kuvioiden jälkeen)
Työpaikan keinot välittää jatkuvasti päivittyvää koronatietoa
Koronatilanne muuttuu jatkuvasti. Millaisia toimivia keinoja työpaikallasi on ollut käytössä tämän jatkuvasti päivittyvän tiedon välittämiseen?
411 vastausta
Lainauksia vastauksista:
Henkilöstöpäällikkö lähettää tarvittavat muuttuvat yleiset ohjeistuksen sähköpostilla henkilöstölle ja ne on myös Intranetissä.
Yhteinen info kerätty Intraan kaikkien saataville.
Koko henkilöstölle suunnittelut webinaarit,joissa johto ja asiantuntijat,turvallisuus ja työterveyshuolto keskustelevat koronatilanteesta.
Koko konsernin covid katsaukset viikottain, jossa käsitellään koko firman kannalta asiaa.
Työsuojeluryhmä seuraa uutisointia ja reagoi sen mukaisesti.
Sisäisen tv nonstoppina pyörivät infot
Tarvittaessa on lähetetty tekstiviesti kaikille.
Esimiehet saavat ajankohtaisen tiedon ja tiedottavat henkilöstölle.
Koronaryhmämme kokoontuu kerran viikossa.
...
Työsuojelupaneeli on työsuojeluhenkilöstölle suunnattu, ajankohtaisia työelämäasioita käsittelevä kysely. Vuonna 2020 vaihtuvana teemana oli työsuojelutoiminta koronatilanteessa (n=572).