Kykyviisari kertoo vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien toimintakyvystä
Kykyviisari on työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä, joka perustuu vastaajan omaan arvioon tilanteestaan.
Kykyviisaria käytetään asiakkaan tilanteen kartoitukseen työllisyys- ja sosiaalipalveluissa, kuntoutuksessa, terveydenhuollossa ja koulutuksessa. Usein asiakkailla on monialaisten palveluiden tarvetta, jolloin Kykyviisarin avulla voidaan suunnitella palvelukokonaisuutta ja asettaa tavoitteita.
Kykyviisariin vastanneista 89% on työttömiä, joista puolella työttömyys on kestänyt yli 3 vuotta. Kykyviisaria käytetään palveluissa, jotka kohdentuvat vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville. Kykyviisarin vastaajat arvioivat esimerkiksi työkykynsä huomattavasti alhaisemmaksi kuin suomalaiset keskimäärin (Kuva 1). Kykyviisariin vastaajat eivät välttämättä myöskään näy väestötason kyselyissä. Kykyviisari onkin esimerkki luonnollisesti palvelun yhteydessä kertyvästä tiedosta. Usein tällainen tieto on rekisteritietoa, kuten terveydenhuollossa kertyvät hoitoilmoitukset tai lääkereseptit. Suoraan asiakkailta itseltään systemaattisesti kertyvä tieto on harvinaisempaa.
Kykyviisari arvioi yleistä työ-ja toimintakykyä sekä erikseen viittä toimintakyvyn osa-aluetta: henkistä hyvinvointia, sosiaalista osallisuutta, fyysistä toimintakykyä, osaamista ja arjen sujuvuutta. Koettu työkyky ja koettu toimintakyky ovat voimakkaasti yhteydessä toisiinsa (ks. Työ- ja toimintakyvyn kokemukset -sovellus sivun alalaidassa). Koska Kykyviisariin vastaajista useimmilla ei ole vastaushetkellä työtä, he myös mahdollisesti arvioivat työkykyään terveydentilansa ja yleisen toimintakykynsä kautta.
Kykyviisariin voi tutustua ja käydä kokeilemassa siihen vastaamista osoitteessa www.ttl.fi/kykyviisari.
Kykyviisari on kehitetty yhdessä palveluntuottajien ja asiakkaiden kanssa, jotta se olisi helppokäyttöinen ja hyödyllinen työväline niin asiakkaalle kuin hänen kanssaan työskentelevälle ammattilaiselle. Kykyviisarin hyödyllisyys asiakastyössä on merkittävää sen tuottaman tiedon kannalta. Kykyviisarin tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää niin yksilötasolla asiakastyössä kuin ryhmätasolla ja päättäjätasolla esimerkiksi kuvaamalla yhden tai useamman toimijan asiakaskunnan rakennetta ja erityispiirteitä (Kuva 2). Mitä laajamittaisemmin Kykyviisaria käytetään, sitä paremmin sen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää myös esimerkiksi alueiden, palvelujärjestelmien tai toimintamuotojen arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kykyviisari-toimintamallin taso | Käyttötarkoitus | Tilannearvio | Palvelutarve | Muutoksen seuranta |
---|---|---|---|
Yksilötaso | selvitetään yksilön tilanne, puheeksiottamisen väline, yksilöohjauksen työväline | asetetaan tavoitteita, suunnataan toimintaa ja sen sisältöä | seurataan yksilön työ- ja toimintakyvyn muutoksia, arvioidaan palveluiden vaikutuksia, oman työn vaikutusten seuranta |
Ryhmätaso | selvitetään asiakasryhmän tilanne, profiloidaan asiakasryhmiä, ryhmäohjauksen työväline | asetetaan tavoitteita, suunnataan toimintoja/palveluita ja niiden sisältöjä ryhmätasolla | seurataan työ- ja toimintakyvyn muutoksia ja toimintojen/palveluiden vaikutuksia, oman työn vaikutusten seuranta |
Päätöksenteon taso | selvitetään organisaation asiakkaiden tilanne | asetetaan tavoitteita, suunnataan toimintoja/palveluita ja niiden sisältöjä organisaatiotasolla | seurataan työ- ja toimintakyvyn muutoksia ja toimintojen/palveluiden vaikutuksia |
Lue lisää
Creative Commons License
Julkaisu on lisensoitu Creative Commons 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.